Historien begynder i 1919 på Ydre Nørrebro, hvor et par lejede lokaler til at samle Ford T-modeller i, udgør den første forbindelse til bilgiganten. Det danske Ford-eventyr tager dog for alvor fart, da den amerikanske bilgigant i 1924 åbner sin egen spritnye samlefabrik i Sydhavnen.
Historiker og forfatter Lars K. Christensen dykker ned i Henry Fords planer for bilproduktion i Danmark. Ford ville have sine fabrikker placeret få hundrede meter fra havnen, så skibe nemt kunne fragte bildele direkte til fabrikken, og inden for et år rullede der taktfast 25.000 Ford T-modeller af samlebåndet. Dette fik både General Motors, Mercedes og Citroën til også at starte en produktion i København, og dermed blev byen til Nordens Detroit.
Lars K. Christensen er museumsinspektør, seniorforsker og dr.phil. ved Roskilde Museum. Han er forfatter til flere bøger og artikler om dansk industri- og arbejderhistorie. Som ekspert i disse emner har han også medvirket i flere tvprogrammer herunder DR’s Historien om Danmark.
Få flere informationer om begivenheden og køb en evt. billet her