Kampen om Als er en af begivenhederne, som har potentiale til at skabe merværdi i både handels- og turistbranchen. Foto: Kim Toft Jørgensen |
Et aktørudvalg har siden 2017 øget samarbejdet mellem aktørerne inden for handel, turisme og kultur i Sønderborg Kommune. Byrådet har i forligsaftalen sidste efterår fokuseret på at styrke dette arbejde. Det sker nu ved at placere indsatsen tættere på de primære aktører, nemlig i handelsforeningen Vores Sønderborg og i turistsamarbejdet Destination Sønderjylland, bistået af et Advisory Board. |
Sønderborg skal være den mest søgte destination i Danmark for gæster, der søger autentiske oplevelser inden for historie, natur og gastronomi. Sådan hedder det i kommunens masterplan for handel og turisme, og Sønderborg Byråd har prioriteret indsatsen for at nå målet med 2 mio. kr. i år og igen næste år. – Vi ser et stort potentiale i at styrke samarbejde mellem brancherne, når vi fx har store events i kommunen, og det potentiale vil vi gerne være med til at booste. Og så mener vi, at det vil styrke handlekraften og synergien i arbejdet, når pengene placeres dér, hvor kompetencerne er, nemlig hos de primære aktører – de professionelle inden for handel, turisme og kultur i Destination Sønderjylland og i Vores Sønderborg, siger formand for Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme, Stephan Kleinschmidt. Arbejdet fordeles på den måde, at Destination Sønderjylland skal varetage opgaverne på områderne kultur og turisme, mens Vores Sønderborg skal tage sig af opgaverne på handelsområdet. Vores Sønderborg får et vigtigt fokus på at inddrage kommunens andre handelsforeninger i indsatsen. – Der skal udarbejdes handleplaner og afleveres status på, hvordan det går med planerne hvert kvartal. Samtidig etableres der et Advisory Board på seks medlemmer, to professionelle fra hver at brancherne handel, turisme og kultur, som Destination Sønderjylland og Vores Sønderborg løbende kan rådføre sig med. Vi glæder os til at se aktørerne tage fat på arbejdet med at optimere oplevelserne for både borgere og turister – så potentialet for øgede indtægter til handels-, turisme- og kulturaktørerne udnyttes og øges, siger udvalgets næstformand, Jesper Kock. Advisory Board’et vil bestå af seks medlemmer, hvoraf to repræsenterer den professionelle handel, to den professionelle turisme og to den professionelle kultur. Opgaverne, som Destination Sønderjylland og Vores Sønderborg får, handler bl.a. om at styrke samarbejdet og øge synligheden af store events som fx Kampen om Als/1864-dage. Men de handler også om bl.a. at øge samarbejdet mellem kommunens handelsstandsforeninger, sætte initiativer i gang i alle tre brancher og yde en indsats for at minimere antallet af tomme butikker. https://mcusercontent.com/5f3762aadd5d312003cf9cc61/images/5d73dc4a-91a5-4831-8dd4-44579d4dc11b.jpg |