Sjostakovitj komponerede sine to cellokoncerter til sin ven, cellisten og dirigenten Rostropovitj. Den virtuose 1. og den indadvendte 2. Rostropovitj havde en international karriere, og stor indflydelse også på en violinist som Anne-Sophie Mutter. Og her skabtes en forbindelse: Der er en lige linje fra Sjostakovitj til cellisten Daniel Müller-Schott, selvom han blev født året efter dennes død. For gennem Anne-Sophie Mutter blev Müller-Schott elev af Rostropovitj. Ikke sådan at han kunne traske hen til et undervisningslokale og spille, nej, fortalte han, da han var i København for nogle år siden: Müller-Schott rejste efter Rostropovitsj, for mesteren kunne finde på at ringe sent om aftenen – og så var det med at slå til. Man ser det for sig, den unge tysker og den gamle russer på et hotelværelse i Tyskland et sted… Som 15-årig vandt Müller-Schott den fine Tjajkovskij-konkurrence for unge musikere i Moskva, og med sit talent og gode lærere gik der ikke lang tid før han spillede med store orkestre og fine musikere; listen er lang. Müller-Schott har også interesseret sig for at uropføre nye værker for cello, og arbejdet med andre kunstarter, i hvad der virker som en evig nysgerrighed.
Glæd dig til at opleve en god koncert med Sønderjyllands Symfoniorkester i Nordeuropas bedste akustik i Koncertsalen Alsion.