Ny organisering skal styrke handel, turisme og kultur i Sønderborg Kommune


Kampen om Als er en af begivenhederne, som har potentiale til at skabe merværdi i både handels- og turistbranchen. Foto: Kim Toft Jørgensen
Et aktørudvalg har siden 2017 øget samarbejdet mellem aktørerne inden for handel, turisme og kultur i Sønderborg Kommune. Byrådet har i forligsaftalen sidste efterår fokuseret på at styrke dette arbejde. Det sker nu ved at placere indsatsen tættere på de primære aktører, nemlig i handelsforeningen Vores Sønderborg og i turistsamarbejdet Destination Sønderjylland, bistået af et Advisory Board.
Sønderborg skal være den mest søgte destination i Danmark for gæster, der søger autentiske oplevelser inden for historie, natur og gastronomi. Sådan hedder det i kommunens masterplan for handel og turisme, og Sønderborg Byråd har prioriteret indsatsen for at nå målet med 2 mio. kr. i år og igen næste år.
 
– Vi ser et stort potentiale i at styrke samarbejde mellem brancherne, når vi fx har store events i kommunen, og det potentiale vil vi gerne være med til at booste. Og så mener vi, at det vil styrke handlekraften og synergien i arbejdet, når pengene placeres dér, hvor kompetencerne er, nemlig hos de primære aktører – de professionelle inden for handel, turisme og kultur i Destination Sønderjylland og i Vores Sønderborg, siger formand for Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme, Stephan Kleinschmidt.
 
Arbejdet fordeles på den måde, at Destination Sønderjylland skal varetage opgaverne på områderne kultur og turisme, mens Vores Sønderborg skal tage sig af opgaverne på handelsområdet. Vores Sønderborg får et vigtigt fokus på at inddrage kommunens andre handelsforeninger i indsatsen.
 
– Der skal udarbejdes handleplaner og afleveres status på, hvordan det går med planerne hvert kvartal. Samtidig etableres der et Advisory Board på seks medlemmer, to professionelle fra hver at brancherne handel, turisme og kultur, som Destination Sønderjylland og Vores Sønderborg løbende kan rådføre sig med. Vi glæder os til at se aktørerne tage fat på arbejdet med at optimere oplevelserne for både borgere og turister – så potentialet for øgede indtægter til handels-, turisme- og kulturaktørerne udnyttes og øges, siger udvalgets næstformand, Jesper Kock.
 
Advisory Board’et vil bestå af seks medlemmer, hvoraf to repræsenterer den professionelle handel, to den professionelle turisme og to den professionelle kultur.
Opgaverne, som Destination Sønderjylland og Vores Sønderborg får, handler bl.a. om at styrke samarbejdet og øge synligheden af store events som fx Kampen om Als/1864-dage. Men de handler også om bl.a. at øge samarbejdet mellem kommunens handelsstandsforeninger, sætte initiativer i gang i alle tre brancher og yde en indsats for at minimere antallet af tomme butikker.

https://mcusercontent.com/5f3762aadd5d312003cf9cc61/images/5d73dc4a-91a5-4831-8dd4-44579d4dc11b.jpg

Seneste nyheder

Sønder Havnegade bliver til gågade i to måneder

Sønder Havnegade bliver til gågade i to måneder

Sønder Havnegade i Sønderborg lukkes fra mandag den 4. juli til torsdag den 1. september 2022. Lukningen bliver fra hjørnet af Brogade til hjørnet af Nørrebro. Sønder Havnegade får fra mandag den 4. juli til den 1. september status som gågade hvilket betyder, at der...

læs mere
Sundhedsuge for mænd i Sønderborg

Sundhedsuge for mænd i Sønderborg

Sønderborg Kommune deltager i den internationale 'Men's Health Week 2022' i uge 24. Det sker med hele fire spændende arrangementer med fokus på sundhed, fysisk aktivitet og fællesskaber for mænd. I forbindelse med Men's Health Week 2022 tilbyder Sønderborg Kommune et...

læs mere
Sundhedsudvalget besøger Sønderborg Parkinsonklub

Sundhedsudvalget besøger Sønderborg Parkinsonklub

Sundhedsudvalget har været på besøg i Parkinson Klub Sønderborg for at opleve et eksempel på, hvordan §18 midlerne skaber værdi. Her fik de bl.a. mulighed for at prøve Parkinson Boxing. Det er Sundhedsudvalget, der forvalter §18-puljen, som fordeles til gavn for...

læs mere