Ny organisering skal styrke handel, turisme og kultur i Sønderborg Kommune


Kampen om Als er en af begivenhederne, som har potentiale til at skabe merværdi i både handels- og turistbranchen. Foto: Kim Toft Jørgensen
Et aktørudvalg har siden 2017 øget samarbejdet mellem aktørerne inden for handel, turisme og kultur i Sønderborg Kommune. Byrådet har i forligsaftalen sidste efterår fokuseret på at styrke dette arbejde. Det sker nu ved at placere indsatsen tættere på de primære aktører, nemlig i handelsforeningen Vores Sønderborg og i turistsamarbejdet Destination Sønderjylland, bistået af et Advisory Board.
Sønderborg skal være den mest søgte destination i Danmark for gæster, der søger autentiske oplevelser inden for historie, natur og gastronomi. Sådan hedder det i kommunens masterplan for handel og turisme, og Sønderborg Byråd har prioriteret indsatsen for at nå målet med 2 mio. kr. i år og igen næste år.
 
– Vi ser et stort potentiale i at styrke samarbejde mellem brancherne, når vi fx har store events i kommunen, og det potentiale vil vi gerne være med til at booste. Og så mener vi, at det vil styrke handlekraften og synergien i arbejdet, når pengene placeres dér, hvor kompetencerne er, nemlig hos de primære aktører – de professionelle inden for handel, turisme og kultur i Destination Sønderjylland og i Vores Sønderborg, siger formand for Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme, Stephan Kleinschmidt.
 
Arbejdet fordeles på den måde, at Destination Sønderjylland skal varetage opgaverne på områderne kultur og turisme, mens Vores Sønderborg skal tage sig af opgaverne på handelsområdet. Vores Sønderborg får et vigtigt fokus på at inddrage kommunens andre handelsforeninger i indsatsen.
 
– Der skal udarbejdes handleplaner og afleveres status på, hvordan det går med planerne hvert kvartal. Samtidig etableres der et Advisory Board på seks medlemmer, to professionelle fra hver at brancherne handel, turisme og kultur, som Destination Sønderjylland og Vores Sønderborg løbende kan rådføre sig med. Vi glæder os til at se aktørerne tage fat på arbejdet med at optimere oplevelserne for både borgere og turister – så potentialet for øgede indtægter til handels-, turisme- og kulturaktørerne udnyttes og øges, siger udvalgets næstformand, Jesper Kock.
 
Advisory Board’et vil bestå af seks medlemmer, hvoraf to repræsenterer den professionelle handel, to den professionelle turisme og to den professionelle kultur.
Opgaverne, som Destination Sønderjylland og Vores Sønderborg får, handler bl.a. om at styrke samarbejdet og øge synligheden af store events som fx Kampen om Als/1864-dage. Men de handler også om bl.a. at øge samarbejdet mellem kommunens handelsstandsforeninger, sætte initiativer i gang i alle tre brancher og yde en indsats for at minimere antallet af tomme butikker.

https://mcusercontent.com/5f3762aadd5d312003cf9cc61/images/5d73dc4a-91a5-4831-8dd4-44579d4dc11b.jpg

Seneste nyheder

Større arbejde sættes i gang på Egernsundbroen

Større arbejde sættes i gang på Egernsundbroen

default I løbet af foråret sættes to større arbejder i gang på Egernsundbroen. To fag på broen skal males, og fire fuger i vejbanen skal udskiftes. Arbejdet kommer til at påvirke trafikken samt vandrere på Gendarmstien. Sønderborg Kommune sætter to større vejarbejder...

læs mere
Gendarmstien er klar til forårets vandringer

Gendarmstien er klar til forårets vandringer

81 kilometer af den 84 kilometer lange Gendarmsti er klar til forårets vandreture samt certificeringen til EU’s mærke Best of Europe. Enkelte strækninger er fortsat lukket efter stormfloden i oktober 2023. Den populære vandrerute Gendarmstien fik store skader under...

læs mere