Aftenskoler hjælpes igennem krise

Pressemeddelelse   04/03/21   Aftenskoler hjælpes igennem krise     Aftenskolerne har under hele nedlukningen ikke kunnet gennemføre kurser eller foredrag – og dermed har de heller ikke haft indtægter. Men udgifterne til fx løn og lokaler er der alligevel, og det har bragt landets aftenskoler i knibe. Kulturministeren har imidlertid givet kommunerne mulighed for at fastholde deres tilskud til aftenskolerne, hvilket Sønderborg Kommune sidste år benyttede sig af – og nu forlænger.  
Der er ingen elever på kurserne, og der bliver ikke inviteret til gode aftenskoleforedrag. Aftenskolerne er ligesom stort set alt andet ramt af konsekvenser af COVID-19 pandemien: Der er ingen indtægter, men udgifterne er der stadig.
 
– Det er en situation, som aftenskolerne er helt uden skyld i, og vi vil jo gerne have, at de er der til at fortsætte det gode folkeoplysende arbejde, når vi forhåbentlig i løbet af de kommende måneder vender tilbage til mere normale tilstande. Det glæder mig, at Kulturministeriet har givet kommunerne mulighed for at fastholde de tilskud, aftenskolerne var budgetteret til at få, selv om der ingen aktivitet er – og at ministeren opfordrer til, at vi fortsætter den praksis, så længe der er nedlukning. Det vil vi gerne benytte os af, siger Stephan Kleinschmidt, formand for Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme.
 
Udvalget fastholdt sit tilskud til aftenskolerne i 2020 på godt 2,5 mio. kr. I forbindelse med, at restriktionerne blev forlænget ind i 2021, har udvalget nu godkendt, at tiltag og vilkår for tilskud til aftenskolerne under COVID-19 fastholdes, så længe ændringsbekendtgørelsen fra Kulturministeriet gør det muligt.
 
– Det er vigtig, at vi giver aftenskolerne mulighed for at klare sig økonomisk under nedlukningen. Men ligeså vigtigt er det, at vi giver aftenskolerne tryghed i arbejdet med at planlægge kommende kurser og arrangementer. Derfor siger vi ja – også til den mulighed for forlængelse, som bekendtgørelsen åbner for, siger næstformand i udvalget, Jesper Kock.

https://mcusercontent.com/5f3762aadd5d312003cf9cc61/images/1295bd95-cf3b-4a34-9392-20c76b4e2dd3.jpg     Kontaktinformation:

Udvalgsformand Stephan Kleinschmidt, tlf. 27 90 02 17, mail: skl@sonderborg.dk
Næstformand Jesper Kock, tlf. 27 90 02 09, mail: jko@sonderborg.dk
Direktør Nicolai Dupont Heidemann, tlf. 20 25 99 33, mail: nihm@sonderborg.dk

Sønderborg Kommune
Rådhustorvet 10
6400 Sønderborg Copyright © 2021 Sønderborg Kommune   Website Facebook LinkedIn YouTube

Seneste nyheder

Kom til inspirerende aften om ungdomsuddannelserne

Kom til inspirerende aften om ungdomsuddannelserne

På en orienteringsaften i marts kan elever fra Sønderborg Kommunes 8. klasser møde unge fra ungdomsuddannelserne og blive inspireret til deres kommende uddannelsesvalg. Eleverne fra 8. klasser i hele kommunen samt deres forældre inviteres til at deltage i en...

læs mere
Turisterne strømmer til Sønderborg-området

Turisterne strømmer til Sønderborg-området

I 2022 bookede danske og internationale turister sammenlagt for mere end 1.450.000 overnatninger i Sønderborg Kommune. De rekordmange overnatninger svarer til en vækst på 20% i forhold til 2019 og cementerer dermed Sønderborg-området som en attraktiv...

læs mere
58 virksomheder er blevet CSR certificeret

58 virksomheder er blevet CSR certificeret

Sønderborg i Arbejde-mærket uddeles fredag den 20. januar kl. 14-15.30 i Farverihallen på EUC Syd, Hilmar Finsens Gade, 6400 Sønderborg For at markere det store samfundsansvar, som mange virksomheder i Sønderborg Kommune løfter hver dag, har Styregruppen for...

læs mere