I 2022 bookede danske og internationale turister sammenlagt for mere end 1.450.000 overnatninger i Sønderborg Kommune. De rekordmange overnatninger svarer til en vækst på 20% i forhold til 2019 og cementerer dermed Sønderborg-området som en attraktiv turismedestination.
Efter nogle år med corona og usikre tider, er turisterne vendt tilbage til Sønderborg-området. På trods af et hårdt turismeår i 2020 med en lille stigning i antallet af gæster i 2021, er der store fremskridt at spore for turismen i det sønderjyske. Sønderborg-områdets unikke kombination af blandt andet natur, kultur, historie og spændende attraktioner har medvirket til, at turisterne for alvor har fået øjnene op for kommunen.
Eksponeringen, som Sønderborg har fået bl.a. ifm. Tour de France, afspejler sig i overnatningstallene. Derudover har Destination Sønderjylland med støtte fra Erhvervsfremmebestyrelsen lagt et massivt markedsføringstryk, som også har haft indflydelse på de flotte overnatningstal – særligt blandt de udenlandske gæster.
At styrke udviklingen af privatturismen i hele kommunen er netop en del af Byrådets Vision 2022-2025. Derfor har Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst, der blandt andet er ansvarlig for turisme og handel, igangsat arbejdet med at udvikle en ny Masterplan for Turisme og Handel. Masterplanen udvikles i et tæt samarbejde mellem kommunen, lokale turist- og detailhandelsaktører samt Destination Sønderjylland for at sikre en fælles retning, og indsatserne skal senere hen implementeres sammen med lokale aktører.
Det betyder, at der fremadrettet fortsat skal arbejdes for at gøre Sønderborg Kommune til en stærk turismedestination, og med stærke aktører, et bredt samarbejde og Nordborg Resort, som åbner i 2024, er der skabt forudsætninger for yderligere vækst i turismen.
Sønderborg Kommune overdrog den 1. oktober 2021 driften af kommunens turistbureau Visit Sønderborg, den operationelle del af turismeindsatsen samt den strategiske produktudvikling til Destination Sønderjylland (DSSJ). Nu bærer samarbejdet på tværs af de sønderjyske kommuner og med Destination Sønderjylland frugt, da turismeindsatser for landsdelen målrettes.