WALKING THROUGH

Kunstdesignet WALKING THROUGH i Lysabild er skabt af den tyske billedkunstner Jo Köser.

Læs mere om ferniseringen den 27.9.2020
Jo Köser

Jo Köser

Billedkunstner

Jo Köser, 1959. Født i Hamborg. Hans generelle måde at arbejde på er konstruktiv/opbyggende. Herved kombinerer han materialer som bronze, træ, natursten, jern, stål eller beton. Han arbejder ofte med kontraster, som manifesterer sig i både materialekombinationer og også i de indre udsagn. Disse dualistiske udgangspunkter finder man hos denne billedhugger både i hans abstrakte og figurative værker. Et yderligt element er kinetik, som han altid tager med ind i hans værker. Delvist er det vinden, der bevæger hans objekter, men for det meste er det nødvendigt med en interaktion fra iagttageren.­­­
www.jokoeser.com 

Om stedet og kunstdesignet

Lysabild
Her mødes vejene helt fra Arilds tid, og her har man et stærkt sammenhold og en stærk mindekultur. Man arbejder bevidst med at fortælle også for næste generation. Deres hjemmeside med 100 helte fra 1. Verdenskrig er et forbilledligt eksempel på lokal historieformidling.

WALKING THROUGH
Durchschreiten / Går igennem
Skulpturen består af to menneskelige figurer (positiv og negativ) som silhouetter af 20 mm stærke stålplader, som er sat ind i hinanden i en ret vinkel . En positiv silhouette af en gående menneskelig figur, som skrider igennem en dør. I døren står der endnu en menneskelig figur, dog som negativ silhouette, altså skåret ud af døren. En dør er altid en grænse, men også en gennemgang fra et rum til et andet. Legen med negative og positive silhouetter er en leg med fortiden og nutiden.
Den negative-silhouette (skåret ud af døren) står for fortiden. Den genspejler symbolsk repressionen før Danmarks Genforening. Det er en stående figur med åbne hænder. Det er en statisk, forsvarsløs figur – stilstand. Den positive silhouette står for nutiden. En figur skrider igennem en dør, gennem en grænse. Den genspejler Genforeningen. Den bevæger sig fremad og skrider gennem fortiden. Den symboliserer fremskridt – bevægelse.
Et andet aspekt, som er meget vigtigt, er, at skulpturen først kan forstås, når iagttageren bevæger sig. Man skal selv bevæge sig for at erfare skulpturen, for at sanse den som en helhed. Skulpturens stål, som i starten er antracitfarvet vil i tidens løb oxidere. Den vil få en oxidbrun patina. Denne patina er ikke blot jernets oxid, den betyder også tid, og tiden står aldrig stille. På den måde, som alt forandrer sig og altid går videre. – Stilstand findes ikke, alt er i bevægelse.

Materiale: Stål
Mål: 2,28 x 1,28 x 1,28 meter